نجفی | شهرآرانیوز - هفته نامه
TechLife در شماره ۱۲ دسامبر، طرح جلد خود را به تغییر در سیاستهای حریم خصوصی اپل اختصاص داده است. براساس گزارش این نشریه و برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران، اپل در نظر دارد از این پس اپلیکیشنهایی را که ضوابط مدنظر این شرکت را رعایت نمیکنند حذف کند. اپل از توسعه دهندگان میخواهد درباره دادههایی که از کاربران جمع آوری میکنند شفافتر باشند و اگر شیوه نامههای جدید عدم ردیابی را رعایت نکنند، از اپل استور حذف میشوند. بر اساس این قوانین که از سال آینده میلادی اجرایی میشود، اپلیکیشنها باید به صورت شفاف و جزئی، از کاربران پیش از رهگیری دادههای آنها اجازه بگیرند.
فعالان حقوقی بر این باورند که این اولین گام برای جلوگیری از رهگیری و هدف قرارگیری کاربران در فضای مجازی با تبلیغات تجاری گسترده است. جدیت دولتها و فعالان حقوقی برای جلوگیری از دسترسی شرکتهای بزرگ به ویژه در اروپا، شرکتهای آمریکایی را به تکاپو انداخته است. به تازگی در فرانسه، گوگل و آمازون به دلیل ارائه نکردن اطلاعات شفاف درباره نحوه رصد کاربران و استفاده از کوکیهای آن ها، در مجموع ۱۶۳ میلیون دلار جریمه شدند.
در خبر دیگری، فیس بوک نیز به زودی برای پاسخ گویی درباره نحوه عملکرد خود در مقابل شرکتهای کوچکتر فعال در فضای مجازی به دادگاه میرود. دولت فدرال آمریکا پیگیر بررسی پروندهای است که در آن فیس بوک متهم به اقدامات نظاممند در حذف رقبای کوچکتر از طریق خرید آنها و اعمال قدرت بازاریابی است. در سوی دیگر جهان، دولت استرالیا نیز به دنبال محدودسازی و کسب درآمد از فعالیتهای گوگل و فیس بوک است. در صورت تصویب لایحه دولت استرالیا، از سال آینده و برای نخستین بار در جهان، این ۲ غول اینترنتی باید برای بازنشر خبرهای دریافتی از رسانههای بخش خصوصی استرالیا هزینه بپردازند. در واکنش به این طرح، گوگل این اقدام را ضربه به خدمات رایگان اینترنتی و موجب افت کیفیت نتایج جست وجو دانسته است. فیس بوک نیز در حال بررسی لغو سرویسهای مرتبط خبری به جای پرداخت هزینه برای انتشار آن هاست.
برای دانلود این شماره کلیک کنید: